هوش مالی؛ روشی موثر برای ثروتمند شدن که باید بدانید!

۳۸۰ بازديد


هوش مالی یکی از انواع هوش انسانی است که مفهومی جهانی و گسترده دارد. برخلاف تصور عموم، این هوش تنها به مسائل مادی محدود نمی شود و بخش وسیع تری از زندگی را در بر می گیرد. به عبارت دیگر هوش و سواد مالی راهی به سوی ثروت و موفقیت است. برای درک بهتر این مقاله توصیه می کنیم تا پایان این مقاله در آکادمی راه بمانید.

هوش مالی؛ راهی به سوی آینده ای روشن!

برای ورود به دنیای بزرگ مالی و افزایش سریع درآمد، باید بدانید که چگونه با مشکلات مالی کنار بیایید. شما باید بدانید که چه تصمیم هایی در هر لحظه بهترین هستند و شما را به درآمد بیشتر و سرمایه بیشتر نزدیک می کنند. هرچه هوش مالی بیشتری داشته باشید، در مورد مسائل مالی باهوش تر خواهید بود. در نتیجه شانس موفقیت و ثروت افزایش می یابد.

هنگام در نظر گرفتن هوش اقتصادی و مالی، حل مشکلات و مسائل برای هر فردی متفاوت است. به عنوان مثال، افزایش سطح درآمد برای یک فرد می تواند یک نگرانی مالی باشد. اما برای دیگری، کاهش هزینه باید در اولویت باشد. به عبارت دیگر توانایی اولویت بندی مسائل و حل آنها مهمترین اصل در مبحث هوش مالی است.

هوش مالی

ما می توانیم در مورد مفهوم اطلاعات مالی به شرح زیر بیشتر بیاموزیم:

هوش مالی در گوشه چیست؟

هوش مالی در زبان انگلیسی به معنای: بهره هوشی مالی; یعنی توانایی فرد در دیدن مشکلات مالی خود و دیگران در چشم و راه حل آنها.

توضیح اطلاعات مالی به زبان ساده

یک تعریف بسیار جالب و بسیار ساده از هوش مالی این است: توانایی حل مشکلات مالی به کوتاه ترین و مطمئن ترین راه!

منظور از هوش مالی چیست؟

امروزه در تمام دنیا هوش مالی به عنوان راهی مناسب برای حل مشکلات مالی و کسب ثروت تعریف می شود. این مفهوم برای اولین بار توسط رابرت کیوساکی در کتاب پدر ثروتمندش معرفی شد. جهان با «پدر فقر» آشنا شد. اما اکنون بسیاری از فعالان اقتصادی به تشریح آن پرداخته اند. به عنوان مثال، توماس هی استنلی در کتاب همسایه میلیونر خود از رفتار افراد موفق در زمینه پول صحبت می کند. آنها چه فکر می کنند؟ چه مسیری را برای موفقیت در زندگی انتخاب کرد؟ او چگونه به هر چیزی که می خواهد می رسد؟ و…

با توجه به کتاب همسایه میلیونر، 7 عاملی که افراد با هوش مالی بالا را نشان می دهند عبارتند از:

استاندارد پایین زندگی نسبت به پتانسیل اقتصادی

زمان، انرژی و پول را صرف راه هایی برای به دست آوردن ثروت بیشتر کنید

اهمیت استقلال مالی به جای نشان دادن موقعیت اجتماعی

عدم نظارت مالی والدین

آموزش اتکا به نفس به کودکان در مسائل مالی

توانایی تشخیص فرصت های خوب در بازار

کار مناسب و طبق قوانین را انتخاب کنید

هوش مالی و سواد

انواع هوش مالی

هوش مالی دارای جنبه های مختلفی است که با دستیابی به موفقیت همراه است. اما هیچ یک از این جنبه ها برتر از دیگری نیست و همه راه موفقیت را روشن می کنند. در واقع با تقویت هر یک از این جنبه ها، شانس موفقیت بیشتر می شود:

هوش مالی در کسب درآمد بیشتر

هوش مالی در پس انداز پول و سرمایه

هوش مالی در برنامه ریزی، بودجه بندی و اولویت بندی پول

هوش مالی در مصرف و استفاده از پول

هوش مالی برای توسعه دانش مالی خود

هوش تجاری بر عملکرد مالی

نکات هوش مالی که باید بدانید!

چند نکته اساسی اما مهم وجود دارد که باید در مورد هوش مالی بدانید:

باید برای جمع آوری منابع وقت بگذارید. سرمایه شما تا چند ماه دیگر رشد نمی کند، اما برای رشد باید چند سال کار کنید.

به دست آوردن چیزی با ارزش زمان می برد و باید صبور باشید.

مهم نیست که چقدر پول دارید، مهم این است که پول خود را برای چه چیزی خرج می کنید و در چه چیزی سرمایه گذاری می کنید.

جدا از شغل و درآمد ثابت، پس انداز خود را نیز سرمایه گذاری کنید.

سعی نکنید ایده های عجیب و غریب بسازید. شاید یک نکته قدیمی برای شما بهتر کار کند.

مزایای هوش مالی چیست؟

هر فردی در زندگی خود تمام تلاش خود را می کند تا به موفقیت مالی برسد. اما دانستن برخی از اطلاعات و مهارت ها می تواند به شما کمک کند تا به سرعت و با خیال راحت در آن مسیر حرکت کنید. یکی از مهمترین مزایای هوش مالی این است که به افراد در حل مشکلات و بهبود شرایط زندگی کمک می کند. با این دانش می توانید:

از پول خود محافظت کنید و آن را بهتر سرمایه گذاری کنید.

دانش مالی خود را افزایش دهید و مهارت های پول سازی زهرا شیراحمدی را بیاموزید.

به درآمد بیشتر و ثروت بیشتر برسید.

زمان خود را مدیریت کنید و برای کارها برنامه ریزی کنید.

استراتژی های مالی را بیاموزید و تصمیمات درست بگیرید.

بهترین راه برای یادگیری هوش مالی چیست؟

برای یادگیری هوش مالی بهتر است از روش های زیر استفاده کنید:

1- مطالعه و تحصیل را دست کم نگیرید!

یادگیری و آموزش یکی از مهمترین اصول یادگیری هوش تجاری در مورد عملکرد مالی است. اما آیا باید بدانید کدام کتاب برای خواندن مناسب است و کدام انتخاب اشتباه؟ آیا نویسنده توانایی حل مشکلات مالی را به تنهایی دارد یا خیر؟ آیا مطالب ارائه شده به روز هستند یا خیر؟ آیا می توانید از توصیه های کتاب و دوره آموزشی در زندگی روزمره خود استفاده کنید؟

به طور کلی برای شروع یادگیری هوش مالی مطالعه کتاب های زیر را پیشنهاد می کنیم:

پدر پولدار پدر فقیر رابرت کیوساکی

جیبی ریچ، جیبی شاد دیوید کامرون

ضبط خودکار میلیونر دایدا باچا

بنجامین گراهام سرمایه گذار هوشمند

توماس جی استنلی: همسایه میلیونر

ثروت ملل اثر آدام اسمیت

نحوه تعمیق دانش مالی

2- داستان افراد موفق را بخوانید!

خواندن داستان های افراد موفق و شناسایی راه حل های آنها می تواند به شما در یادگیری و تقویت هوش مالی کمک کند. مراحل کلیدی زندگی این افراد را بشناسید و سعی کنید الگوهای رفتاری آنها را بشناسید. چگونه موفق می شوند؟ و چگونه بر موانع غلبه کردند؟ در نهایت، راه حل های افراد موفق را در زندگی روزمره خود پیاده کنید و سعی کنید آنها را شخصی کنید.

چگونه از نظر مالی باهوش شویم

3- روی مشکلات احتمالی تمرکز کنید!

مسائل و مشکلات مختلفی در زندگی وجود دارد که برخی از آنها خارج از کنترل هستند. به عنوان مثال، بلایای طبیعی، رویدادهای بزرگ سیاسی و غیره. البته تمرکز بر حل این مشکلات نه تنها به شما کمک می کند، بلکه منجر به افسردگی و اضطراب نیز می شود. پس بهتر است روی حل مشکلات احتمالی که در کنترل شما هستند تمرکز کنید. مشکلاتی که می توانید راه حل ارائه دهید و برای حل آنها اقدام کنید.

4- شبکه ارتباطی بسازید!

یکی دیگر از اصول یادگیری هوش مالی کودک زهرا شیراحمدی این است که با افراد موفق در زمینه کاری و تخصص خود ارتباط برقرار کنید. هرچه این شبکه قدرتمندتر و بزرگتر باشد، اتفاقات بهتری برای شما خواهد افتاد. زیرا با افراد بیشتری ملاقات می کنید و ایده های متفاوت و هوشمندانه تری ارائه می دهید. شرایط همکاری بهتری برای شما ایجاد می شود و می توانید پنجره های موفقیت بیشتری را پیش روی خود ببینید.

هوش مالی خود را افزایش دهید

5- روی خودت سرمایه گذاری کن!

امروزه سرمایه گذاری بر روی دانش و اطلاعات شخصی یکی از بهترین راه های رسیدن به موفقیت است. این سرمایه گذاری برای فرد گران ترین است و در عین حال خطای آن بسیار ناچیز است. مهارت های خود را بهبود بخشید و نقاط قوت و ضعف خود را بهبود بخشید تا موفقیت خود را تضمین کنید.

برای کسب درآمد در خود، ابتدا مهارت ها و توانایی های خود را فهرست کنید. سپس مشاغل مرتبط با این مهارت ها را پیدا کنید و آنها را یادداشت کنید. اکنون باید بدانید که از هر شغل چقدر درآمد کسب می کنید. در نهایت می توانید بهترین و مناسب ترین شغل را برای خود انتخاب کنید و روی مهارت و تخصص خود در آن شغل تمرکز کنید.

اگر مهارت‌های پول‌سازی را یاد نمی‌گیرید، وقت آن است که روی آموزش سرمایه‌گذاری کنید. اشتیاق خود را پیدا کنید و زمان و هزینه خود را صرف توسعه مهارت های مرتبط کنید.

6- پادکست مالی گوش کنید!

این روزها بیشتر مردم از نداشتن زمان کافی برای مطالعه و مطالعه صحبت می کنند. پادکست ها راهی عالی برای یادگیری در حال حرکت هستند. می توانید با گوش دادن به پادکست های مالی در حین رانندگی، انجام کارهای روزانه، پیاده روی، ورزش و غیره زمان خود را مدیریت کنید.

رابرت کیوساکی سواد مالی خود را افزایش داد

7- دوره آموزشی هوش مالی را بررسی کنید!

ما در آکادمی راه یک دوره جامع و جامع سواد مالی را برای آموزش تمامی موارد ضروری به شما ارائه کرده ایم. در این دوره آموزشی مالی با کاربردی ترین روش ها برای حل مشکلات مالی در زندگی روزمره آشنا خواهید شد. در نهایت بهترین تصمیمات را برای زندگی خود بگیرید و با اطمینان بیشتری در مسیر موفقیت قدم بردارید. توصیه می کنیم این درس را از دست ندهید.


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.