آموزش صحیح پرورش حبوبات

۷۸ بازديد


سویا محصولی است که در فصل سرد می روید و تا دمای 4- درجه سانتی گراد را تحمل می کند اما بالاتر از این دما گیاه خشک می شود و می میرد. دمای مورد نیاز برای جوانه زنی بذر لوبیا 3.5 تا 9 درجه سانتیگراد است. بنابراین در مناطقی که زمستان های معتدل دارند این گیاه را در پاییز می کاریم و در بهار برداشت می کنیم و در مناطقی که زمستان های بسیار سرد دارند در بهار می کاریم.

سرویس سبک زندگی فردا: لوبیا گیاهی علفی یکساله به ارتفاع 80 سانتی متر است. برگهای متناوب و مرکب آن دارای برگهای تخم مرغی شکل است. لوبیا سفید درشت با لکه های سیاه یا بنفش. میوه آن که لوبیا است از یک غلاف کرک دار به طول حدود 12 سانتی متر تشکیل شده و هر غلاف حاوی چندین دانه است. دانه‌های لوبیا در یک غلاف گوشتی قرار دارند و در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلفی وجود دارند.

مشخصات فنی

نام فارسی لوبیا، نام لاتین لوبیا، نام علمی Vicia Faba، خانواده Leguminosae، دمای مورد نیاز: لوبیا محصول فصل خنک است و تا 4- درجه سانتیگراد را تحمل می کند، اما بالاتر از این دما، گیاه خشک می شود. بالا و پایین. دمای مورد نیاز برای جوانه زدن بذر لوبیا 3.5 تا 9 درجه سانتیگراد است. بنابراین در مناطقی که زمستان های معتدل دارند این گیاه را در پاییز می کاریم و در بهار برداشت می کنیم و در مناطقی که زمستان های بسیار سرد دارند در بهار کاشته می شود. لوبیا به هوای خشک به ویژه در زمان گلدهی بسیار حساس است. دمای بالا، هوای خشک و نور خورشید تاثیرات منفی بر تعداد حبوبات خواهد داشت. حساس ترین دوره برای حبوبات 20 روز قبل از گلدهی است که هوای سرد و بارانی و نور بسیار کم را تحمل می کند. آبیاری: لوبیا به دلیل طولانی بودن فصل رشد و برگ های زیاد به آب زیادی نیاز دارد. زیرا با خشک شدن خاک، رشد ریشه های ثانویه کاهش یافته و گیاه به سرعت پژمرده می شود، بنابراین رطوبت کافی خاک یکی از اولین شرایط برای کاشت موفق این گیاه است. بنابراین این گیاه را در خاک مرطوب بکارید، به خصوص خاک رسی با هوموس که رطوبت را در خود نگه می دارد. نگه می دارند، نتیجه خوبی می دهد. تا حد امکان مزرعه باقالی در حال رشد باید مرطوب بماند و پس از گلدهی و تشکیل غلاف از میزان آبیاری کاسته می شود. در طول رشد، خاک بین ردیف ها را 2 بار شخم زده، علف های هرز را وجین می کنند و پاهای بوته ها را با خاک می پوشانند. کاشت: لوبیا به دو صورت کاشت می شود: 1- کاشت مستقیم بذر در خاک 2- کاشت به صورت بذر برای رسیدن سریع معمولاً قبل از کاشت بذرها را باید از 12 تا 24 ساعت در آب گرم خیس کنید، تبدیل می شود. سریع سبز شود قبل از کاشت لوبیا باید سال گذشته زمین شخم زده شود و در هر هکتار 20 تا 30 تن کود حیوانی، 80 کیلوگرم کود نیتروژن و 80 کیلوگرم کود فسفر به خاک اضافه شود. کودهای نیتروژن دو بار به خاک اضافه می شود، یک بار در زمان آماده سازی خاک و یک بار در طول رشد. لوبیا را در انتهای زمستان به صورت ردیفی در زمین می کارند که فاصله ردیف ها 30 تا 40 سانتی متر و فاصله بوته ها 15 تا 30 سانتی متر است. هنگام کاشت لوبیا، قبل از کاشت بذر، خاک را آبیاری می کنند و بذرها را می کارند. تا زمانی که حبوبات جوانه نزنند نباید خاک را آبیاری کرد زیرا در این صورت بذرها در خاک می پوسند و یا به دلیل سفت شدن خاک امکان بیرون آمدن بوته ها وجود نخواهد داشت. برداشت لوبیا: دو روش برای برداشت لوبیا وجود دارد: یکی زمانی که لوبیا سبز است، یعنی زمانی که لوبیا به طور کامل در غلاف رشد کرده است. در این صورت باید قبل از خشک شدن غلاف آن را جدا کرد. در حالت دوم برای تهیه حبوبات خشک، پس از خشک شدن غلاف روی بوته ها، همه بوته ها را در جای خود بریده و کوبیده می کنند. نحوه جمع آوری بذرها: پس از رسیدن، بذرهای درشت و سالم را به میزان لازم جمع آوری کرده و از غلاف جدا کرده و در ظرف مناسبی در محلی که خشک است نگهداری کنید. کاشتزار مرکز تخصصی آموزش کشاورزی و فروشگاه اینترنتی بذر کشاورزی، کود، سموم و ابزار باغبانی می باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.