ورق فولاد 316 فلزات غیر آهنی

۲۵۳ بازديد


ورق فولادی 316 یکی از پرمصرف ترین گریدهای فولادی در بازار است که به ورق مقاوم در برابر اسید نیز معروف است و دارای ریزساختار آستنیتی می باشد. این ورق غیر مغناطیسی و بدون چسب است. انواع مختلفی از ورق های فولادی در بازار وجود دارد که هر کدام بسته به آلیاژ و عناصر مورد استفاده دارای خواص منحصر به فردی هستند. یکی از انواع ورق های فولادی، ورق های رنگی است که برای مصارف تزئینی مناسب است. به چنین فولادی رنگ خاصی داده می شود و در بازار به فروش می رسد. این بار به معرفی ورق استیل 316 و ورق استیل رنگی می پردازیم.

فولاد چیست؟

ورق استیل 316 یک آلیاژ آهن با محتوای کربن کمتر از ۲ درصد است. فولاد که به آن فولاد ضد زنگ نیز می گویند فلزی است که زنگ نمی زند. در ابتدا از این فلز برای ساخت قاشق و چنگال استفاده می شد اما امروزه در صنایع مختلف در درجه های مختلف ساخته و استفاده می شود. مهمترین ویژگی فولاد ضد زنگ، ضد زنگ بودن آن است. فولاد ضد زنگ حاوی حداقل 10.5 درصد کروم است.

بسیاری از خواص مکانیکی، سختی و شکل پذیری فولاد به مقدار عناصر دیگر موجود در آن بستگی دارد. عناصری مانند نیکل، مولیبدن، تیتانیوم و مس می توانند خواص فولاد را تغییر دهند.

با افزودن کروم به آهن نوعی آلیاژ با خواص منحصر به فرد به دست می آید که افزایش میزان کروم تا 10.5 درصد فلز پایه ضعف حفاظت در برابر خوردگی را برطرف می کند. در واقع زمانی که این مقدار کروم و آهن نزدیک به اکسیژن باشد. کروم به عنوان یک لایه محافظ سطح فولاد را اکسید کرده و می پوشاند. وجود این لایه از فلز در برابر خوردگی و خوردگی محافظت می کند. به این خاصیت خود درمانی می گویند. این میزان حفاظت را می توان با افزودن عناصر دیگری مانند نیکل و منگنز افزایش داد.

ورق استیل 316

ورق فولادی 316 دومین صفحه پرکاربرد در گروه 300 می باشد. صفحه 316 دارای مولیبدن است که مقاومت به خوردگی این صفحه را افزایش می دهد. فولاد 316 در مقایسه با محلول های حاوی یون های کلرید دارای استحکام بالا و مقاومت خوبی در دماهای بالا می باشد.خواص صفحه 316 مشابه صفحه 304 است، صفحه 316 می تواند در دمای بالا مقاومت کند. مقاومت در برابر خوردگی صفحه 316 در برابر اسیدهایی مانند اسید سولفوریک، اسید هیدرولیک، اسید فرمیک و قلیاها بسیار بالا است.

یک گرید از فولاد ضد زنگ فولاد L316 است که جزء فولاد 316 است، تفاوت فقط در میزان کربن کمتر نسبت به فولاد 316 است.کربن کمتر باعث کاهش بار کاربید در اثر جوش می شود، بنابراین زمانی که فولاد 316 تنش و ضربه نداشته باشد. استحکام کافی، آلیاژ کم کربن آن به عنوان یک جایگزین استفاده می شود.

از صفحه 316 استفاده کنید

از جمله موارد استفاده برای ورق فولادی 316 مهفا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

طراحی و چاپ های تزئینی

تجهیزات برای پخت و پز

ساخت منیفولدهای اگزوز فولادی.

جزئیات شیرها و پمپ ها

تجهیزات شیمیایی

مخازن فولادی

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.