روستای پلکانی ماسوله

۵۶۷ بازديد

 

Free photo waterfront bridge business china reflection پس از آن به برج و باروهای سنگی قلعه مارکوه خواهید رسید و دریا، شالیزارهای رامسر و کتالم در برابر چشمان شما قرار خواهد گرفت. برای رفتن به این روستا، از جاده تنکابن به رامسر وارد جاده هریس شوید و مسیر خود بهطرف کوههای بلند را به مدت یک تا دو ساعت در پیش بگیرید. برای تفریح در این آبشار باید یک ساعت پیادهروی کنید. جنگل لفور را بهدلیل پوشش متنوع گیاهی موزهای طبیعی از جنگلهای هیرکانی شمال ایران میدانند و آبشارهای فصلی و دائمی در این جنگل، مناظری زیبا و منحصربهفرد ایجاد کردهاند.هفت آبشار سوادکوه از معروفترین جاذبههای طبیعی در جنگلهای لفور به شمار میروند و برای رسیدن به آنها باید مسیری را درون جنگل میان درختان ازگیل، ممرز، توسکا، راش و انجیلی طی کنید. جاهای دیدنی ماسوله که بسیار زیبا و جذاب هستند شامل کوه های شاه معلم، شب های شهر ماسوله، دره های در راه ماسوله و تپه های اطراف آن می شوند، وقایع طبیعی مثل پوشش گیاهی و مه های غلیظ این منطقه را دیدنی تر کرده است. کمی بالاتر از ماسوله کنونی، روستایی به نام کهنه ماسوله (ماسوله اولیه) بر روی تپه ای قرار دارد که محل اول زندگی ساکنان روستای ماسوله بوده است و شغل مردم آن آهنگری تشخیص داده شده، بعدها به دلیل وقوع بلایای طبیعی از جمله زلزله سال 890 و طاعون بزرگ در سال 943 هجری مردم کهنه ماسوله به محل کنونی آن مهاجرت کردند. بهارها، مازیچال پوشیده از گلهای بنفشه و پامچال میشود و صدای زنگوله گلهها تپه هایش را پر میکند. این امامزاده به قدری مرتفع است که برای بازدید از آن گردشگران باید از مسیر پر پیچ و خم کوهستانی گذر کرده و دراقع برای رسیدن به این امام زاده کوهپیمایی کمی نیاز است. تنها نکتهی این سد این است که برای رسیدن به این سد باید مسیری پرفراز و نشیب طی کرد.

این مسیر آسفالت نیست و فراز و نشیب زیادی دارد. در اینجا به اندازه جنگل گیسوم فعالیت های هیجان انگیز موجود نیست. اما ما به شما میگوئیم که فقط این نیست و این شهر کوچک کلی دیدنیهای چشمنواز دیگر هم داره که باید اینجا باشید تا بتوانید آنها را از نزدیک ببینید و لذت ببرید. اطراف ماسوله پوشیده از جنگلهای سرسبز، کوهستانهای مرتفع، آبشارها و جاذبههای طبیعی و تاریخی بسیاری است که از جمله دیدنیهای ماسوله میتوان به بازار ماسوله، موزه مردم شناسی ماسوله، موزه تاریخ طبیعی ماسوله، موزه میراث فرهنگی، آبشار ماسوله رودخان، آبشار خرم بو، پارک جنگلی ماسوله، ییلاق للندیز، چشمه آب معدنی علی زاخونی، کاروانسراهای ماسوله، آبشار کوشم، آبشار تریشوم، آبشار لار چشمه، قله شاه معلم، ییلاق کوربار ماسوله، ییلاق آندره، بقعه و موزه عون ابن علی، امامزاده هاشم و منطقه باستانی ماسوله اشاره کرد. یکی از دیدنیهای بسیار زیبای اطراف چمستان دریاچه الیمالات در شهرستان نور است. که بسیار شبیه زبان تالشی، زبان مردم غرب گیلان و جنوب جمهوری آذربایجان است . این مردم فلزکاران و چرم کاران خوبی بودند . صنعت چرم و صنعت فلز ماسوله از جمله هنرهای معروف مردم این منطقه است. البته برخی دیگر نیز معتقدند که در سال ۹۴۳ هجری قمری یک بیماری واگیردار به نام طاعون، دلیل کوچ کردن مردم بودهاست. ماسوله نیز به مانند دیگر روستاها و شهرهای استان گیلان مکان مناسبی برای تست کردن غذاهای خوشمزه شمالی است. در پی آن اکثر مردم متمول ماسوله به پایتخت و سایر شهرهای بزرگ یا به خارج از کشور مهاجرت کردند . در تعبیری دیگر این قوم را برگرفته از ماسوله ی پاوه می نامند و معتقدند که ماسوله ی اولیه در کردستان بوده و این افراد مهاجرت کرده اند. کمی بالاتر از ماسوله کنونی روستایی به نام ماسوله کهنه وجود داشته که محل اولیه مردم روستای ماسوله بوده اما به دلیل بلایای طبیعی مردم در قرن های نهم یا دهم هجری به محل کنونی آن مهاجرت کردند.

عمر جواهردشت به زحمت به 300 سال می رسد اما به دلیل آب وهوای مطلوب و چراگاه های مناسب مردم زیادی را به سمت خود جذب کرده است.جواهر دشت مردمی خونگرم ومهمان نواز دارد و در ورودی آبادی، بازاری قرار دارد که در آن مغازه های همچون قهوه خانه، خوار و بارفروشی و قصابی جهت رفع نیازهای مردم وجود دارد.یکی از سرگرم کننده ترین تفریحات تماشای مسابقات کشتی گیله مردی و طناب کشی و اسب دوانی است که با مشارکت میراث فرهنگی گیلان و بخش خصوصی برگزار می شود که خیلی از علاقه مندان و گردشگران را به خود جذب کرده است. این روستا که در حال حاضر زیر نظر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به همراه اداره محیط زیست قرار دارد، در ۳۰ مرداد ماه ۱۳۵۴ جزء آثار ملی ایران قرار گرفت. و در صف انتظار جهت ثبت به عنوان میراث جهانی برای حفاظت بیشتر قرار دارد. با پیدا شدن سفالهای آبدار با رنگهای گوناگون که مربوط به دوران سلجوقی میشد و مشخصات آنها رو سفالها ثبت شده بود. برای عایق کردن خانهها نیز از خاکی مخصوص با نام “فوش” استفاده میکردند که هرچه بیشتر پا میخورد، مقاومت بیشتری پیدا میکرد. ساکنان جواهردشت قدمت روستا را حدود چهارصد سال می دانند؛ اما طبق گفته برخی افراد و با توجه به آثار پیدا شده در روستا و سبک معماری آن، شکل گیری روستا، بعد از شکل گیری دیلمان و اِشکوَر بوده و عمر آبادی جواهر دشت بیشتر از ۳۰۰ سال نمی تواند باشد. در زمان حکومت زندیه بافت معماری این روستا تشکیل شده و خیابان های کوچک و پله های زیاد اجازه گذر و عبور موتور ها را نیز نمی دهد.

به جز جنگلهای شمالی ایران مطمین شوید که از زیبایی های جنگل های حرا در جنوب ایران هم لذت ببرید. ر شیب ملایمی از کوه مشاهده کنید و از مسیر زیبا که چند آبشار کوچک نیز در آن پدید آمده است لذت ببرید. آخرین آبشار، بزرگترین آبشار این مجموعه با ارتفاع حدود ۳۰ متر است که حوضچههایی به عمق ۴۰ و ۸۰ متر در شود. منطقهی گردشگری گیسوم در ۱۷ کیلومتری شهر تالش و در ۳۰ کیلومتری جادهی اسالم به خلخال واقع شده است. این شهر از سمت شمال به شهرستان ماسال، از سمت جنوب به طارم علیا در استان زنجان، از سمت شرق به جلگه شهر فومن و از سمت غرب به شهرستان خلخال در استان اردبیل میرسد. اگر به سمت شمال غرب دریاچه میجران حرکت کنیم به روستای جنگلی اربکله میرسیم. روستای پلکانی ماسوله جزو بی نظیر ترین روستاهای پلکانی در ایران است که به همت مرمت اساتید معماری ایران جاودانه شده است. احتراما به استحضار میرساند پیرو هماهنگی صورت گرفته، همکاران محترم میتوانند نسبت به ثبت نام در تور یک و نیم روزه سراوان و روستای پلکانی ماسوله، مورخ ۱۹خرداد ماه سال جاری (به صورت نقد و اقساط)، اقدام نمایند. این روستا پر از سکوت و آرامش است و برای رهایی چند روزه از زندگی پر هیاهوی شهری واقعا مناسب است. سوباتان، از شرق به جنگلهای پر درخت و سرسبز تالش، از غرب به ییلاقهای اردبیل و دریاچه فوق العاده زیبا و تماشایی نئور، از شمال به رودخانه خروشان لیسار و ییلاقهای خطبه سرا و از جنوب به مناطق ییلاقی آسبومار جوکندان محدود شده است.

پس قبل از ورود به جاده کوهستانی، در آخرین شهری که به آن وارد شدید باک بنزین را پر کنید تا خیالتان از سوخت خودرو راحت باشد. در مسیر مستقیم وارد جاده مرنجاب شوید. ماجلان، آخرین روستای استان اردبیل در مسیر جاده خلخال به ماسوله است. این روستا از سمت شمال به شهرستان ماسال، از سمت شرق به جلگه شهر فومن، از جنوب به استان زنجان شهرستان طارم علیا و از غرب به استان اردبیل شهرستان خلخال متصل شده است. اصلیترین جاذبه گردشگری اسالم جاده رویایی آن به شهر زیبای خلخال است. جاذبه بکر پارک جنگلی سراوان و از جاهای دیدنی رشت در نزدیکی شهر است. پارک جنگلی چالدره در ۱۸ کیلومتری جاده تنکابن به جنگل دو هزار قرار گرفته و یکی از زیباترین مناظر را دارد. قلعه گردن یکی از روستاهای تنکابن و از جاذبههای محبوب این شهرستان است. امامزاده نقره عباس: این امامزاده در مکانی باصفا واقع شده است و با مرکز جواهر دشت ۲.۲ کیلومتر فاصله دارد. برای بازدید از این پارک ملی ابتدا باید خود را به شهر گرگان برسانید و پس از رسیدن به این شهر باید مسیر خود را به سمت شمال شرق ادامه دهید تا پس از عبور از روستای علیآباد کتول و شهر آزادشهر به گالیکشو برسید و درنهایت پس از طی چند کیلومتر به پارک ملی گلستان برسید.

ضمن اینکه آب و هوای معتدل و خنک این دره نیز مزید بر علت شده تا مسیر رسیدن به آبشار برای گردشگران لذت بخش تر شود. یکی دیگر از جاذبه های طبیعی در ماسوله پارک جنگلی این شهر است که هوای خنک و طبیعت بکر آن روح هر آدمی را به وجد می آورد. در گذر از این جاده بهخصوص در فصول گرم سال، شیشهها را پایین بکشید و از آب و هوای کوهستانی منطقه لذت ببرید. عکاس: مسعود اسماعیلیدریاچه چورت یکی از بهترین مقاصد برای تور طبیعتگردی است؛ بهخصوص وقتی مه رقیقی روی سطح آب قرار میگیرد و صدای آواز پرندگان به گوش میرسد. در این تفریح شما سوار بر تیوب مخصوصی می کنند و تیوب را با قایق های تندرو بر روی سطح دریا می کشند. مسافران میتوانند از آلاچیق ها و رستوران های این پارک نیز استفاده کنند. افرادی که بخواهند در خود روستا اقامت کنند میتوانند شب را در خانهی محلیها و اقامتگاههای بوم گردی این روستا بمانند، اما از آنجا که فاصلهی کنگ تا طرقبه و مشهد کم است، میتوان پس از گشت و گذار در روستا و لذت بردن از زیباییهایش به مشهد یا طرقبه رفته و در این شهرها اقامت نمود. در وسط این اتاقها یک کوره درست گرده اند تا در تهیه غذا و همچنین گرمایش خانه از آن استفاده کنند. زمینه درب منازل و پشت بامها هر جفتشان بر عنوان پیاده رو استفاده می شوند.

طبیعت اطراف آبشار در فصل پاییز، بهقدری پرشکوه و خیرهکننده است که هر بینندهای محو زیباییهای آن میشود. آبشار “خرم بو” یا “خربو” جاذبه طبیعی و زیبای بعدی است که زیبایی آن در منطقه ماسوله مثالزدنی است. ماسوله یک روستای پلکانی در گیلان است که جزو جاذبه های طبیعی و تاریخی این مرز و بوم قرار می گیرد. مجموعه ای از ۸۰ حیوان تاکسیدرمی منطقه که در کنار بازار و یکی از خانه های پلکانی ماسوله در منزل شخصی یکی از اهالی واقع شده است. پدیده ای زیبا و بی نظیر با ارتفاع ۶ متر در بین درختان سرسبز و انبوه است که قبل از ماسوله در کنار جاده فومن قرار گرفته است. جنگل الیمستان تنها به درختان سرسبز و انبوه آن خلاصه نمیشود و مسافران برای پیکنیک، دیدار از نقش پای رستم، فتح قله الیمستان، زیارت امامزاده قاسم، دوچرخهسواری و سر زدن به روستای الیمستان به این منطقه میآیند. اگر برای بازدید از مرداب سراوان رشت صبح هنگام را انتخاب کنید، منظره دریاچه و جنگل سرسبز در میان مه صبحگاهی شما را مبهوت خواهد کرد و گشت و گذار روی دریاچه سراوان در میان درختان سر به فلک کشیده برایتان خاطراتی فراموشنشدنی خواهد ساخت. جذابیتهایی هستند که شما را برای گشت و گذار در این دالان بهشتی ترغیب میکنند. جاذبه های ماسوله بی نظیر است؛ این روستا اولین روستای تاریخی و البته زنده ایران است که در فهرست آثار ملی قرار گرفته.

اولین مسابقه ماهیگیری بعد از انقلاب در سال ۷۰در دریاچه سد لار برپا شد و از سال ۷۳همه ساله این مسابقات برگزار شده است. گفته میشود اولین بار این غذا در سال ۱۸۶۰ میلادی طبخ شد و از ابداعات قاسم خان والی منطقه بوده است. با وجود مزه تلخ آب ، گفته میشود برای مشکلات گوارشی مفید است. در ایران ۳ روستای پلکانی وجود دارد که یکی از آنها روستای پلکانی ماسوله است. ماسوله در گیلان که به عنوان یک روستا تاریخی شناخته میشود به دلیل معماری پلکانی خانهها معروفترین روستا پلکانی کشور است که علاوهبر تاریخ غنی و معماری متفاوتی که دارد دارای طبیعت فوقالعادهای است که هر بینندهای را جذب خود میکند. قسمت زمستانی خانهها که به سومه معروف است، در عقب خانه که نور زیادی هم ندارد قرار دارد. کمتر کسی است که نام تالاب انزلی یکی از مشهورترین جاهای دیدنی گیلان را نشنیده باشد. دیگر شهری که برای بازدید از ساحل گیسوم باید از آن عبور کنید، انزلی است. به دلیل نزدیکی به ساحل دریا هوای شرجی در بیشتر ماه های سال در این استان وجود دارد مخصوصا در ماه های خرداد و تیر و مرداد. عکاس: المیرا شاهانپیک نیک در طبیعت بکر و دستنخورده روستای زیارت و تنفس هوای پاک در کنار تماشای چشماندازهای طبیعی از بهترین تفریحاتی است که میتوان در روستای زیارت به آن پرداخت. به شما پیشنهاد می کنیم اگر به طبیعت گردی علاقه دارید به جای اجاره ویلاهای گران قیمت به همراه خود تجهیزات کمپینگی برده و چند روزی را در طبیعت لاویج کمپ بزنید و سفری خاطره انگیز و فراموش نشدنی را در کنار مناظر زیبا برای خود و عزیزان تان رقم بزنید. با بلاگ تخفیفان همراه باشید تا سری به یکی از محبوبترین مقصدهای شمال ایران بزنیم و تمام جاذبههای این منطقه دوست داشتنی را به شما معرفی کنیم.

یک روستای منحصربهفرد که خاطرات قشنگ و به یادماندنی را برای شما برجای خواهد گذاشت. بعضی از خانهها اتاقی در بالای خانه خود دارند که به آن برج میگویند. شمال پشت بام خانههای ماسوله، حیاط خانه همسایه است و همین باعث شده تا خانهها به شکل پلکانی کنار یکدیگر قرار گیرند و اهالی شهر هم با ذوق هنری که دارند ایوانها و دیوارهای خانهها را با گلدانهای رنگارنگ مزین کردهاند. مسافران در این شهر ساعات خوشی را در کنار مناظر این رود و آبشار به تفریح میگذرانند. حوضچه های کوچک اطراف این آبشار باعث زیبایی دو چندان آن شده و میتوانید در قهوه خانه ، رستوران و استراحتگاه کنار آبشار استراحت کرده و از زیبایی طبیعت لذت ببرید. در این مطلب قصد داریم ببینیم آبشار شیرآباد کجاست و چه تفریحاتی دارد. فیلبند در زبان فارسی و محلی به معنای سرخوردگی و خستگی است که این به دلیل ارتفاع زیاد و دسترسی سخت روستا در گذشته بوده است. این آبشار شبیه به دیگر آبشارهایی که تا امروز دیدهاید نیست. با کمی پیاره روی در مسیرخلاف جهت رودخانه به آبشار زیبای ۲۰ متری درنزدیکی پارکینگ ماسوله میرسید. اگر میخواهید با تور به ماسوله سفر کنید، تخفیفان همیشه پیشنهادهای جذابی از تور ماسوله را به شما پیشنهاد میکند. از لنگا در زمانهای قبل از حکومت علویان همیشه به عنوان یک آبادی از ولایات رویان یاد شدهاست. ماسوله، بازاری در چهار طبقه دارد که هر چهار محله به طور مستقل به بافت بازار شهر ارتباط دارند. پاکیزگی و رایحه خارقالعاده هوای جاده ماسوله، شما را در همان راه رسیدن به شهر مدهوش خواهد کرد. آب و هوای آن ترکیبی از حال و هوای دریا و کوهستان است، بیشتر از نیمی از سال هوا در این منطقه مه می باشد.

اگر شما هم اطلاعات دیگری یا تجربهای در مورد جاذبههای گردشگری این منطقه دارید آن را با ما و سایر همراهان ایرانگرد به اشتراک بگذارید. اگر تجربه رفتن به جنگل لفور را دارید و اطلاعات دیگری از این جنگل میدانید، آن را با ما و دیگر مخاطبان ایرانگرد به اشتراک بگذارید. این دریاچه در سمت چپ ورودی فاز دوی پارک جنگلی سراوان قرار دارد و منظره زیبای آن جلوهای خاص به این پارک جنگلی بخشیده است. همچنین در قسمت شمال دسترسی راحتی به شهر ماسال داشته و از سمت جنوب نیز به استان زنجان و طارم علیا خواهد رسید. تالشی نام یکی از زبان های ایرانی شمال غربی است و همچنین به فردی که گویشور آن زبان باشد می گویند. ماسوله دارای معماری منحصربه فردی است. خانههای ماسوله در دو طبقه و از دو بخش زمستانی و تابستانی تشکیل شده است. در این فرعی حدود 18 کیلومتر مسیر را ادامه دهید تا به روستای سنگچال برسید. روستای ماسوله دقیقا در جنوب غرب استان سرسبز گیلان و با فاصله تقریبی ۶۰ کیلومتر با شهر رشت، قرار گرفتهاست. پس از این کشفیات، کهنه ماسوله در شهریور سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. همین موضوع باعت شد تا ماسوله در فهرست آثار ملی ایران ثبت شود.

امامزاده حسن یکی دیگر از آثار مذهبی روستای آلاشت با قدمت بسیار بالا است. آبشار ویسادار را می توان یکی از پتانسیل های بسیار خوب اکوتوریسم استان گیلان است. پارکینگ و سرویس بهداشتی نسبتاً بزرگی در ورودی آبشار زیارت برای رفاه حال مسافران تعبیه شده است. در مسیر آبشار کبود وال، آبشارهای متعددی با ارتفاعهای گوناگون بالای حوضچههای کوچک قرار دارند. این آبشار به عنوان مرتفع ترین آبشار های منطقه سوادکوه به شمار میرود که حدود ۵۳ متر ارتفاع دارد و به عنوان یکی از آبشارهای دیدنی در نزدیکی روستای گزو و همچنین حوالی روستای کنگ لو می باشد. «لاویسلاو فون لاوسویچ» که در زمان اجرای پروژه به همراه خانواده اش در نزدیکی پل ورسک زندگی میکرد برای همکاری از «یورگن ساکسیلد» از دانمارک ، «هری هتلین» از سوئد و چندی از مهندسان «شرکت پیزاگالی» ایتالیا و همچنین «هانس اوتنیتر» نابغه ریاضی از سوئیس به عنوان مهندس محاسب پل بهره میبرد . این شخص که در قرن سوم هجری قمری، از طارم فرار کرده بود به همراه عون به محمد بن علی مجروح، که از دوستان وی و ساکن این منطقه بوده، پناه آوردهاست. در سال ۱۳۵۳ پس از اصلاح قانون شکار و صید این منطقه از پارک وحش به پارک محمد رضا شاه تبدیل و پس از پیروزی انقلاب به پارک ملی گلستان تغییر نام داد. محمد کریم پیرنیا. نشر معمار. میتوانید سوغاتیهایی نظیر کلوچه، زیتون، ماهی و صنایع دستی متنوعی را برای خود خریداری کنید.

قلب تپنده ماسوله که در آن میتوانید انواع مربا و ترشی های محلی ، لواشک ، عروسک های کاموایی ، لباس های محلی، کیف های گلیمی ، آینه های کار شده ، ظروف مسی و سایر صنایع دستی منطقه را خریداری کنید و از خوراکی های خوشمزه و انواع کباب و غذاهای محلی لذت ببرید. اگر ماشین شخصی ندارید، اما به بازدید از دیلمان علاقه دارید، می توانید با مراجعه به سایت کافه رنت، از انواع ماشین های این سایت دیدن کنید و ماشین دلخواهتان را اجاره کنید. در فصل بهار و ماههای فروردین و اردیبهشت هوا ماسوله بارانی و اغلب مه آلود است و در فصل پاییز و زمستان با اینکه دما هوا سرد است اما چشمانداز زیبا از برگههای رنگارنگ پاییزی و ماسوله پوشیده از برف زمان مناسبی برای سفر به ماسوله دنج و زیبا است. ضمن اینکه با شهر فومن تنها ۳۵ کیلومتر و با شهر ماکلوان تقریبا ۲۰ کیلومتر فاصله دارد. فاصله مرکز ماسوله تا مرز استان زنجان حدود ۲ کیلومتر و تا محدوده استان اردبیل یعنی منطقه گیلوان، حدود ۱۰ کیلومتر است. در فاصلهٔ ۱۰ کیلومتری روستای چورت حد فاصل ساری تا کیاسر در استان مازندران قرار دارد. برای رسیدن به روستای زیارت باید ۱۰ کیلومتر از جنگل ناهارخوران جلوتر بروید. ماسوله در ۵۵ کیلومتر شهر رشت و ۳۲ کیلومتر شهرستان فومن است. هر ساله تعداد کثیری گردشگر و توریست برای مناظر اطراف و روستای ناب ماسوله به این منطقه سفر می کنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.