سفید کردن دائمی دندان

۴۰۸ بازديد


ممکن است در طول زندگیتان لق شدن دائمی دندان ها را تجربه کرده باشید. یک روز صبح از خواب بیدار می شوید و متوجه می شوید که دندان هایتان به دلیل گاز گرفتن در شب لق شده اند. به تمرین می روید و ضربه ناگهانی دندان های دائمی شما را از بین می برد. همه این مواد می توانند یک موقعیت استرس زا برای شما ایجاد کنند. دندان های دائمی جایگزین طبیعی ندارند و نقش مهمی در بدن دارند. اگرچه رعایت بهداشت دهان و دندان خوب است، اما مشکلات دهان و دندان مانند لق شدن دندان ها می تواند پشت سلامت دندان ما پنهان شود. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ سوالات خود را در مورد لق شدن دندان های دائمی و درمان آن ها دریافت کنید.

در صورت لق شدن دندان های دائمی چه باید کرد؟

اگر احساس می کنید یک یا چند دندان شما لق شده است، مراحل زیر را در نظر بگیرید:

در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید

البته این پاسخ واضح است. با این حال، برخی از افراد از ترس درمان های گران قیمت در این مواقع از مراجعه به دندانپزشک اجتناب می کنند، اما همیشه اینطور نیست. بهتر است هر چه زودتر مشکل را درمان کنید. دانستن این نکته مفید است که سلامت دهان و دندان تاثیر مثبتی بر کل سیستم بدن دارد. اجازه دهید دندانپزشک در مورد درمان های لازم با شما صحبت کند. اگر اضطراب و ترس از دندان دارید، اجازه ندهید این ترس بر سلامتی شما تأثیر بگذارد.

در طول جویدن منظم از غذاهای جامد خودداری کنید

از گاز زدن غذاهای سفت مانند سیب یا ذرت بو داده که ممکن است بین دندان ها گیر کند خودداری کنید. همچنین بهتر است تا زمان مراجعه به دندانپزشک از خوردن مواد پرکننده خودداری کنید.

با دندونات بازی نکن!

لق شدن دندان های دائمی یک مشکل مهم است. آن را فشار ندهید و حرکت ندهید. در برابر وسوسه ذکر آن یا اشاره انگشت به آن مقاومت کنید.

اگر مطمئن هستید که در نهایت نیاز به کشیدن این دندان دارید، سعی نکنید آن را بکشید. این امر خطر عفونت و خونریزی را بسیار افزایش می دهد و نیازی به گفتن نیست که ممکن است تکه ای از ریشه در حفره دندان باقی بماند. آن را به متخصصان بسپارید.

بیشتر مراقب تمیز نگه داشتن آن باشید

تلاش برای تمیز نگه داشتن دندان های خود را متوقف نکنید، اما به یاد داشته باشید که نمی توانید مانند گذشته مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. دهان خود را با یک دهانشویه ملایم کاملاً بشویید تا ذرات باقیمانده غذا از بین برود.

روش های درمان لق شدن دندان های دائمی

درمان های مختلف می تواند به این مشکل کمک کند. اما انتخاب بهترین گزینه درمانی به علت اصلی لق شدن دندان بستگی دارد. برخی از درمان ها عبارتند از:

جرم گیری عمیق دندان

جرم گیری و روت پلنینگ دو روش رایج برای کمک به تقویت ریشه دندان هستند. جرم گیری فرآیندی است که پایه دندان و ریشه را از پلاک ها پاک می کند. برخلاف روت پلنینگ یا لایه برداری عمیق، روشی است که در آن بخشی از عاج یا سطح ریشه عمیق تر تمیز می شود، جایی که پلاک ها در عمق نفوذ کرده اند.

گارد یا محافظ دندان

محافظ های دندانی روشی متداول برای درمان دندان های از دست رفته در شرایطی مانند دندان قروچه هستند.روکش های دندانی عموما از قسمت های نرمی تشکیل شده اند که دندان ها را می پوشانند تا از تماس ردیف های بالایی و پایینی دندان ها با یکدیگر جلوگیری کنند.

نگهبان شب

حفاظ های محافظ به طور کلی در سه طعم مختلف موجود هستند: استوک، پیچ و مهره و سفارشی.

درمان آنتی بیوتیکی

درمان بیماری لثه بسیار مهم است زیرا باکتری های عامل آن می توانند وارد بدن شده و باعث بیماری های دیگر شوند. بیماری پریودنتال می تواند منجر به بیماری قلبی، سکته مغزی، عفونت در سراسر بدن و زایمان زودرس شود. در کنار لق شدن دندان ها، بیماری لثه می تواند باعث درد لثه و بوی بد دهان شود که ناشی از غذا نیست. اولین قدم کنترل عفونت است، اما در برخی موارد ممکن است نیاز باشد که آنتی بیوتیک مستقیماً روی لثه ها اعمال شود

شکافنده

بریس‌های دندانی معمولاً از مواد کامپوزیتی، رزین و فلز ساخته می‌شوند که از طریق مفاصل خود، دندان‌های لق را به دندان‌های مجاور متصل و ثابت می‌کنند، حتی از دندان‌های سالم به عنوان تکیه‌گاه استفاده می‌کنند. تثبیت کننده شل دندان، دندان را در جای خود نگه می دارد تا بافت لثه اطراف ریشه ترمیم شود.

اسپلینت دندان

طول اسپلینت های مورد استفاده در افراد مختلف متفاوت است، اما معمولا از چند هفته تا چند ماه می باشد.

پیوند لثه زمانی که دندان های دائمی لق هستند

پر کردن لثه شامل قرار دادن بافت جدید در ناحیه ای با بافت لثه بسیار کم است تا سطح دندان را بپوشاند یا از فرورفتگی بیشتر لثه جلوگیری کند. بافت مورد استفاده در این روش را می توان از بسیاری از نواحی برداشت، اما معمولاً پس از بیهوشی از سقف دهان گرفته می شود. سپس می توانید دقیقاً در جایی که می خواهید بدوزید.

جراحی و باغبانی

دندان هایی که به خودی خود تثبیت نمی شوند یا به درمان هایی مانند بریس، محافظ یا جرم گیری پاسخ نمی دهند، ممکن است برای تثبیت آنها نیاز به جراحی داشته باشند.

ایمپلنت دندان

دندانپزشکان اغلب می توانند دندان ها را از داخل ریشه تثبیت کنند، اگر مشکل دندان حل نشد، می توان دندان معیوب را کشیده و به جای آن کاشت ایمپلنت را توصیه کرد.


پیشگیری از لرزش دندان دائمی

با رعایت نکات زیر می توانید از پوسیدگی و آسیب به دندان های خود جلوگیری کرده و استحکام آنها را افزایش دهید.

رعایت اصول بهداشت دهان و دندان

از عادات بد دندانی خودداری کنید

مراقبت از دندان در برابر پوسیدگی

به طور مرتب به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا دندان های خود را چک کنید

مشکلات لثه را درمان می کند و از عفونی شدن آنها جلوگیری می کند

از خوردن مواد مضر مانند انواع شکلات های شیرین به مقدار زیاد خودداری کنید

عدم مصرف مواد مخدر


اخرین حرف

در این مطلب در مورد آرامش دندان های دائمی می خوانیم. به یاد داشته باشید که در صورت عدم درمان و پیگیری، دندان های لق رشد کرده و به طور کامل از لثه و استخوان فک جدا می شوند. اما با درمان مناسب و به موقع، استحکام و بهبودی دندان ها سریع خواهد بود. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. نظرات و تجربیات خود را در نظرات با ما در میان بگذارید.



لینک منبع: https://realtimedentist.com/1401/03/دندانپزشک-متخصص-ایمپلنت-دندان-در-کرج/  

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.